Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

fredag, desember 29, 2006

Bare dameblogger? Eller feministblogger? Eller hva?

Bare damer inviterte Tiram til å komme på bloggtreff og drikke øl i oktober. Lindkvist likte dette så godt at hun ønsket et nytt bloggtreff. Tiram oppfordret Lindkvist til å bare ta initiativet selv og det gjøres herved.

Tid er som røpet tidligere fredag 12. januar Og vi sier klokka 20.

Sted er Asylet på Grønland, (adresse: Grønland 28).

Det Lindkvist finner litt vanskelig er å uten videre bare invitere damer. Da vil hun jo kjønne invitasjonen og Lindkvist er jo mot kjønnsdeling sånn rent generelt. Det er kjønnsdiskriminerende og ekskluderende. Ikke at det ikke finnes gode grunner for å være bare kvinner (evt menn), de grunnene kan nok finnes, iallfall så lenge vi lever i et kjønnsdelt samfunn. Vi kjønnes fra vi døpes og får kjønnede navn samt at de aller fleste av oss velger partnere ut fra kjønn (uansett hvilket kjønn vi velger).

Lindkvist ville finne det mindre problematisk å invitere til feministbloggtreff enn til damebloggtreff. For da ligger det i invitasjonens essens at man har noe til felles, et felles utganspunkt som er mer interessant enn at man er født med innovertiss. Alle damebloggene som var tilstede på forrige bloggtreff tror jeg vil være komfortabel med å bli kalt feminist. Og om det eskluderer noen andre dameblogger så dem om det. Dessuten kan også menn være feminister.

Et annet forslag eller kompromiss er å invitere damer av alle kjønn. Eventuelt menn med sminke eller i skjørt. Under alle tilfeller bør jo Erik fra Balkongen bli invitert ettersom han har eraring med å å være kvinne.

Eventuelt kan jeg gjøre som Tiram, si rett ut at jeg diskriminerer og bare invitere damebloggere. Det er jo dem jeg har lyst til å treffe igjen. Det er stortsett dameblogger jeg leser. (At jeg leser dameblogger har ingenting med kjønn å gjøre, jeg velger blogger kun utfra kvalitet. Det finnes helt sikkert menn som også kan blogge og jeg har ikke tenkt å foreslå at menn bør finne noe annet å gjøre, som å sminke seg, danse ballett eller skrive romaner. Noe visstnok mange synes er en ypperlig ting for menn å gjøre.)

Det er dette som er feminismens paradoks: ønsket om å gjøre kjønn uten betydning får en til å påpeke kjønn i alle sammenhenger.

Hvem som er invitert?
Ja, det er vel damer som blogger det da. Hvis du føler deg diskriminert og ekskludert så finn fram din indre dame, slipp henne ut og kom og møt oss på Asylet fredag 12. januar klokka 20. Og legg gjerne igjen kommentar om du kan komme eller ikke.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Nå testa jeg til omtrent 12,5 % mannlig hjerne på denne BBC-testen, men jeg kommer allikevel :D

Lindkvist sa...

Å så fristende å si at kanskje menn bare har 12,5 % hjerne. MEN DET SKAL JEG IKKE SI. Det holder jeg meg for god til. Det er slike vitser som dyrker forskjellsfeminisme og da er veien kort til livmorsfeminisme og så har man det gående. Fy, lindkvist.

Flott at du kommer. Da blir vi iallfall to.

Anonym sa...

Hehe, jeg synes også det er litt ekkelt med diskriminering. Da jeg først hadde lyst på jenteblogg-treff var det jo mer fordi jeg hadde lyst til å møte spesifikt jentene, enn at jeg hadde lyst til å ekskludere det annet kjønn.

Det er uansett veldig hyggelig å åpne damer av alle kjønn :)

Også kommer jeg da. Med enda mer mannlig hjerne enn Tiram.

Anonym sa...

"Det er uansett veldig hyggelig å åpne damer av alle kjønn :)"

*kremt* Tiltredes.

Lindkvist sa...

He-he. Kanskje det har noe med julegavetid å gjøre at Drusilla setter slik pris på å åpne damer av alle kjønn? Ja, ikke det at jeg har noe i mot det altså.

Anonym sa...

Siden jeg ikke fikk med meg sist gang, har jeg lyst å ta turen nå. Eller er det helst for de som var der sist? Jeg er iallfall dame.. ;)

Men jeg synes definitivt at Erik fra Balkongen burde ankomme med sin indre kvinne. Var det ikke Esquil som fikk testet sine kvinnelige perspektiver på fotballkamp også?

Lindkvist sa...

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen Tiqui, selv om du ikke var der sist!

Anonym sa...

Aamodt kommer igjen hun :)

Anonym sa...

Hahaha. Du store min, det var litt av en slip :) Det går jo mest i harde pakker her i gården, hehe.

Men *åpne for* altså. Jeg synes det hadde vært hyggelig å åpne for alle bloggere som føler seg komfortable i selskap med det feministiske nabolaget i bloggebyen.

Anonym sa...

Tusen takk. Men da vil jeg sitte ved siden av Mihoe, jeg tror hun er snillest. Og flinkest til å passe på, hvis noen blir slemme.

Lindkvist sa...

Erika: Hvordan kan du overhodet tenke tanken at noen skal bli slemme? Og kanskje er dine forventninger til Mihoe som beskytter litt vel store? Jeg kan uansett ikke garantere hvem du får sitte ved siden av, men jo tidligere du kommer jo lettere å posisjonere seg i forhold til hvem man vil ha ved sin side.

Drusilla: harde pakker er heller ikke å forakte.

Anonym sa...

Av årsaker som avsløres litt utpå nyåret syns jeg at jeg er kjempekvalifisert.

lotten sa...

Jeg vil være med å bloggølle!
Så jeg får nok begynne å blogge igjen snart;)

Anonym sa...

Jeg kommer (enda jeg er MEST mann i følge BBC-testen :/ ) :D