Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

onsdag, august 23, 2006

Flere menn i skjørt nå!

Kvinner skjønte at bukser var praktiske og erobret buksene. Men mennene går fortsatt sjelden i skjørt. Hvorfor ikke? Det var en liten moteboom for noen år siden da visse unge, kuule gutter trakk i skjørt, men så forsvant de igjen.
Det er også en stund siden det ble lansert sminke for menn. Dameblad-redaktørene var raskt ute og sa: ”Jeg vil ikke låne bort sminkepungen til mannen min.” Eller: ”Jeg vil ikke ha en mann som bruker lengre tid på badet enn meg.” Igjen: hvorfor ikke? Dette er ikke argumenter, det er kjønnsstereotype fordommer. Det er heller ingen grunner til å tro at menn vil kle sminke mindre enn kvinner gjør.
Rent bortsett fra at det åpenbart er kommersielle hensyn som gjør at man lager sminke for menn spør jeg meg: hvorfor ikke sminke på menn? Mange kvinner hevder at å kunne boltre seg med sminke er morsomt og kreativt. Ja, hvorfor skal dette bare være forbeholdt kvinner? Mange kvinner mener også at de blir mye penere med sminke. Ja, er menn så pene at de ikke trenger sminke? Åpenbart ikke! Mange vil også hevde at sminke er en hemsko, noe kvinner må bruke enten de vil det eller ei. Ja, hvorfor skal bare kvinner utsettes for dette?
Om sminke ble noe alle kjønn kunne velge å bruke ville det kanskje bli lettere for kvinner å velge det bort. Ville det ikke være fantastisk om de som ville det, kunne bruke sminke enten de var menn eller kvinner? Og så kunne de som ikke ønsket å bruke tid, krefter og penger på det velge å la være, enten de var menn eller kvinner.
Det er selvfølgelig ingen samfunnsmessig framgang om også menn skal bli utsatt for samme type kroppshysteri og objektifisering som kvinner. På den ene siden. På den andre siden er det ikke alltid noe negativt i det å være et objekt, eller et blikkfang. Og hvis noen er et blikkfang, er det andre som har glede av det. Tradisjonelt har det vært den heteroseksuelle mannen som har nytt avbildingen av den (antatt) heteroseksuelle kvinnen. Men også andre kjønn og legninger har behov for noen å se på.
For stor vekt på utseende er noe som blir sett ned på i mange miljøer. Det er lett å være enig i det, selv om man kan ha sansen for form og farge. Det må likevel kunne sies å være et framskritt når også menn er begynt å rette fokus mot egen framtoning. For utseende er i mindre grad enn tidligere noe man blir født med, det er noe man skaper selv. Og når det viser seg at pene mennesker til og med får lavere straff i rettssaker, så burde alle få lov til å pynte seg.

(Trykt på baksida av Klassekampen lørdag 19. august)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Juhuu, yippi!
Flere kjønn i alle farger nå!
Flere kjønn med alle farger på!
La alle få!

Anonym sa...

fleire menn med cellulittar nå!

Anonym sa...

Du spør: "Men mennene går fortsatt sjelden i skjørt. Hvorfor ikke?"

Dette spørsmålet har du allerede svart på her: "Kvinner skjønte at bukser var praktiske og erobret buksene."

Hvorfor skal menn gå fra praktisk bukse til upraktisk skjørt?

Lindkvist sa...

Fordi det er en tid for alt og noen ganger er skjört - om ikke direkte praktisk - så i det minste behagelig og luftig. For eksempel i sommervarmen.

Anonym sa...

Sjølv om bukser er praktiske, så er ikkje det det same som at skjørt er upraktiske. Tvert om er skjørt til tider svært så praktiske (og kanskje til og med særleg for menn... ;)

Anonym sa...

hei. vet du navnet på kosmetikkselskap som lager sminke for menn? jobber med en oppgave... hvis du har mulighet,kan du sende svar til mailen min?
mvh.synne hellum - synne_mars@hotmail.com

Anonym sa...

Jeg synes det er på tide at også kvinneaktivister får øynene opp i større grad enn dem har gjort til nå. KJønnsdiskriminering er ikke noe som KUN rammer kvinner. Når det gjelder dine tanker om skjørt, eller eventuelt et åpenbart fravært av menn i det samme, har jeg mine teorier om det. De er mange og sammensatte, la meg her bare nevne et utvalg. Menn blir ikke oppfattet som vakre i samme grad som kvinner. Skjørt er et plagg som skal fremheve personers utseende. Altså å fremheve personen som bærer skjørtet, sine ben. At en mann fremhever utseendet sitt, blir generelt og steretypt oppfattet som negativt. Et annet forhold er at det assosieres med det kvinnelige. Menn synes vel at dette er negativt fordi de ønsker at feminitet skal forbeholdes kvinner. Kvinner synes vel dette er negativt fordi de ønsker at menn skal fremstå som maskuline. Kvinnelighet hos menn blir generelt oppfattet som svakelig, latterlig og ikke minst uvanlig. I så måte er maskulinitet hos kvinner noe som er langt mer akseptert og vanlig. Særlig siden emansipasjonsprossesen for kvinner har vært lang og intens. Tilsvarende prosess har ikke funnet sted for menn, da man tradisjonelt ikke har sett på den maskuline rolle som undertrykt.

Jeg som skriver dette er transvestitt. Jeg vet en del om hvordan det er å føle samfunnets normer på kroppen. Om å undertrykke sider ved seg selv, eller eventuelt føle angsten når man velger på tross av egne redsler, og slå seg løs en gang i blant. Mennesker som ikke er transvestitter, eller kvinner for den saks skyld, har nok neppe forståelse eller forutsetning for å forstå redselen, eller det problematiske med å ha en slik identitet. Og jeg merker meg at en slik problematikk gjerne har en tendens til å bli underdrevet, eventuelt oversett i kjønnsforskningsperspektiv, eller i forbindelse med det som knytter seg til feministiske tradisjoner og retorikk.

Odd Inge sa...

Ja, vet ikke jeg, men jeg bruker skjørt så ofte jeg kan, og det går ganske greit. Det er imidlertid sååååååååååå.... mange som stirrer på meg, men det gjør ingen ting.

Jeg bruker det overalt. på kjøpesenter, kafeer, restauranter, hos doktoren, på reise, på konserter, på foredrag etc. Jeg skal bruke det på 17 mai og.

Hvis vi skal få flere til å bruke det, så må vi som kan og våger bruke det året rundt.

Jeg har også fått laget meg høye motestøvletter og bruker mørk gjennomsiktig strømpebukse. Veldig bra.

Nå må dere menn ikke være så pysete. Få på dere skjørtet og vis dere i det offentlige bilde.

Ha en vidunderlig dag
Odd Inge.

Lindkvist sa...

Godt å høre Odd-Inge! Supert!

Odd Inge sa...

Hei Ellisiv Lindkvist!
Takk for kommentar. Følg med fremover. Her kommer det nok mer.

Etter å ha gått i skjørt en stund nå, så utvikler det seg også for meg. Jeg blir tryggere på meg selv. For en liten stund tilbake kunne jeg ikke tenkt meg å gå i miniskjørt, men det har forandret seg totalt. Jeg har nå et miniskjørt på gang. Det er et såkalt omslagsskjørt (wrap skjørt) i 100% ull som ligger helt supert på kroppen. Det er fantastisk nydelig og er i kvitt og svart og er helt fantastisk å se på sammen med gjennomsiktige sorte tights og høye støvletter. Kommer til å kle meg 100%.
Det blir jo selvsagt en terskel å gå over når jeg skal ut og vise meg med dette. Kommer nok til å være nervøs ja.
Ser noen nevner cellulittar her. Der har vi menn en fordel at det har vi ikke. Vi har fordeler både bak og foran :)
Ha en vidunderlig dag
Odd Inge

PS: Går det an å sende inn bilder her?

Lindkvist sa...

Hei Odd-Inge.

Vet ikke om du får til el om det går an å poste bilder i kommentarfeltet. Men hvis du sender til meg:

ellisivl@gmail.com

Kan jeg legge dem ut om du vil.

Odd Inge sa...

Hei Ellisiv Lindkvist!

Jeg prøver å få til noe flotte presentable bilder av meg i forskjellige skjørt og tilbehør. Det vil ta litt tid. Jeg sender dem til mailen din når jeg er klar.

Ha en vidunderlig dag
Odd Inge.

Anonym sa...

Hei!
Jeg har mange forskjellige skjørt, kjoler og topper, jakker, gensere. Jeg bruker forskjellige strømpebukser. Jeg har håndlaget veske i ekte skinn, og det samme med høge støvletter. Ikke minst, alt dette bruker jeg veldig ofte, og i det daglige, om det er på restaurant, reise, eller i byggvareforretningen.
Følg linken: http://www.karmsundavis.no/nyhet.cfm?nyhetid=1552
Håper at flere vil gjøre det samme. Større mangfold og bedre utvalg for menn i butikkene, på sikt.

Ha en vidunderlig dag.
Odd Inge.