Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

torsdag, mars 05, 2009

Mannlige glamourmodeller

Hvor er de mannlige glamourmodellene? Hvor er sminke for menn? Hvorfor mener så mange kvinner at det er frigjørende å kle av seg?

Jeg ser på jentene som går i bassenget. De har på seg minimale bikinier. Da jeg var på deres alder hadde jeg badedrakt i innendørs svømmebasseng om vinteren. Det er ikke lett å finne badedrakter om dagen. Helst vil jeg ha en med så lav skjæring at den får små bein, slik boksershortsene for menn har. Det er det visst ingen som produserer. I stedet skal alt av badedrakter, bikinier og truser ha høy skjæring. Istedenfor å kunne dekke til området med kjønnshår skal man fjerne håret og vise det fram. En god kvinne er en som vokser bikinilinjen sin.

Guttene har store og vide boksershortser. Jentene bitte små trekanttruser.

Hvis man ser på TV-opptak fra for bare 20 år siden og tv-opptak fra i dag ser man hvor mye mer sminke jentene og kvinnene har på seg nå enn tidligere. I filmen The Breakfast Club fra 80-tallet spiller Molly Ringwald den snobbete jåledama. Sammenlignet med make-up standarden på tv, film og i skolegården i dag ser hun likevel nesten usminket ut.

Det forundrer meg er at mens kvinner lesser på med mer og mer sminke er menn fortsatt helt usminket. Forskjellen mellom menn og kvinner er stor når du ser et sterkt sminket kvinneansikt ved siden av et usminket manneansikt. Det er ingenting som tilsier at menn er penere uten sminke enn kvinner er. Bortsett fra kulturen vår som sier at kvinner skal være kropp, menn skal være intellekt. Når man velger likt innenfor det kjønnet man tilhører, tviler jeg på at det er et fritt valg.

Jentene illuderer voksenlivet og overdriver. Slik menn i drag overdriver kvinnerollen  når de spiller den. Det er vanskelig nok å være en vanlig voksen kvinne og finne balansegangen mellom lysten til å pynte seg og plikten til iføre seg kvinneligheten. Enda vanskeligere er det for unge jenter. Unge jenter er bærere av mye moral og får ofte kritikk hvis de starter med seksuell (ut)kledning i ung alder. Få foreldre liker å se døtrene ikle seg seksualitetens maskerade før de er klar for den.

Men kulturen jentene er en del av forteller dem at det de gjør er riktig. De får sin verdi gjennom seksualiteten. Det er meningen de skal by seg fram. Før de vet at de gjør det. Senere skal de selvfølgelig si nei. De skal utstråle seksualitet og jomfruelighet i en nydelig innpakning. Helt uimotståelig skal de være. De balanserer på en knivsegg, og det er som kjent et vanskelig sted å gå.    


(Baksida av Klassekampen tirsdag 3. mars)

Teksten er også lagt ut på 0803-bloggen.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Det er en rar og litt forvirrende, men samtidig god tanke - hvorfor "må" kvinner sminke seg mens menn ikke må det? Hvorfor er sminke pent på kvinner, men ikke på menn?

Så mye merkelig vi gjør med oss selv, og likevel blir det internalisert som det "naturlige" å gjøre.

I kveld skal jeg se Glamourmodellene på TVNorge, det fascinerer meg litt og gjør meg undrende til hvorfor noen trekker det ut i det jeg oppfatter som det ekstreme.

Lindkvist sa...

I forlengelsen av denne petiten snakker jeg om skjæringen på badedrakten på Ukeslutt i morgen. Med fare for å ha redusert all feminisme til et spørsmål om intimbarbering! *Sukk*

Anonym sa...

Du bare MÅ se denne tegneserien: http://contexts.org/socimages/2009/03/01/makeupbut-for-dudes-comic-strip/