Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

søndag, mai 07, 2006

Allergisk mot våren

Kan man skille form og innhold var en hyppig diskusjon ved Forfatterstudiet i Bø, iallfall det året jeg selv gikk der. I dag er formen dårlig noe som skyldes minst fire faktorer: øl i parken i går, gin og tonic på byen etterpå, intens pollenallergi og lite søvn. Formen er altså dårlig, men hvordan er innholdet? Er det svekket av rennende røde øyne (som jeg drypper øyedråper i), kløende nese og hodepine? (Jeg tenker etter.) Svaret er: ja, innholdet påvirkes av formen. Hvilken innsikt! Hva kan man lære av dette? Øl i parken er godt. Gin og tonic på byen i Norge er overpriset. Mens pollenallergien er uunngåelig når den først har fått feste. Som det naturbarnet jeg er – oppvokst i nord på verdens minste sted, omgitt av natur på alle kanter – forekommer det meg absurd at jeg i voksen alder faktisk er allergisk mot naturen. Allergisk mot selve våren som man lengter etter hele den lange vinteren.

Ingen kommentarer: