Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

mandag, januar 19, 2009

Min favorittbok

Her skrev jeg sist om Inger Christensen og dette sa jeg til Nordlys i juni i fjor:


Hva er din favorittbok?

Alfabet – Inger Christensen (dikt, Danmark 1981)


Hva gjør den til favorittboka?

Den lager sin egen kosmologi. Den beskriver alt. Den ordner verden. Den er vakker og fantastisk. Åpningen: "aprikostrærne finnes, aprikostrærne finnes."


Når leste du den første gang?

Da jeg gikk på Forfatterstudiet i Tromsø høsten 1996. Liv Lundberg, som senere oversatte Alfabet til norsk, introduserte oss for den danske forfatteren. Vi hadde faktisk Christensen på forfatterbesøk det året.


Har du spesielle minner til boka?

Diktet som begynner slik: "kjærligheten finnes, kjærligheten finnes/ så glemsomt din hånd stukket inn som en unge/ i min og døden umulig å huske," (fra den norske utgaven) har jeg lest både i et bryllup og i en begravelse.

 

Hvor mange ganger har du lest den?

Sikkert fire-fem ganger hele boka, både på dansk og norsk. I tillegg til at jeg blar i den og leser utdrag, ikke minst nå, når jeg skal svare på dette.

(Nordlys 16. juni 2008)

 

Ingen kommentarer: