Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

onsdag, august 20, 2008

Forlagsfest

I går var jeg på forlagsfesten til Cappelen-Damm. En fest May Grethe Lerum gir terningkast tre. Grunnene til at hun gir den terningkast tre er slike ting som logistikk og mat. Og kritikken mot det er forsåvidt helt plausibel. Men man kan likevel ha en morsom og hyggelig fest. Selv om jeg var debutant i fjor og ikke har vært på så mange forlagsfester (ennå!) har det tilsammen med ting som åpning av litteraturhuset og Norsk Forfattersentrums 40 års-fest vært nok bransje-fester til at jeg, i større grad klarer å slappe av, i stedet for å ha en slags mingle-stress følelse av å hele tiden måtte gå videre. Slappe av i betydningen: ha hele - og tildels lange - samtaler, hvor man faktisk snakker om noe. Slik at ikke festen bare blir en lang zappe-kveld. 

Eller er det slik, tenker jeg, mens jeg skriver dette, her jeg sitter, dagen derpå, men en stor sterk kaffe ved siden av meg, er det slik: at jeg kjenner flere, har fått flere venner/bekjente/kolleger og når man har det, er det jo alltid lettere å være på (en slik) fest. 

Så hva snakket vi om når vi faktisk snakket. Blogging, blant annet. Jeg fikk en god ide. Og så hadde jeg på meg den rosa kinakjolen fra Berlin, som er langt fra ny. (Allerede her er jo den i bruk.) Men som jeg likevel høstet komplimenter for. Mine egne komplimenter til pene mannlige forfattere falt kanskje ikke like heldig ut. Eller forresten: det gjorde de nok. 





3 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Det var da svært til surking M.G.Lerum drev med på maten.

Jeg klager ikke jeg når noen inviterer meg og forer meg med god mat og gratis drikke, slett ikke.

Kvelden var super, den eneste forskrekkelsen var forfatteren som bare var et par år eldre enn meg og som sukket og sa hun var blitt for gammel til forandringer.

Fest er gøy, og anstrengende. I morgen er det Gyldendal.

Lindkvist sa...

Da utfordrer jeg herved deg til å evauluere den festen. Og hvis Lerum fortsetter med sine terningkast, kan den jo også være en slags korrigering. Eller bare en annens syn enn Lerum.

fr.martinsen sa...

rapport er avgitt.