Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

tirsdag, august 26, 2008

Hvorfor drikker Jeppe?

I Norge har vi en svært lav andel av folk som ikke drikker. Rundt 10 prosent bare. Det betyr at skal du bli venn med norskingene kan det være lurt å drikke alkohol. Ikke rart det er vanskelig å være muslim i dette landet. Noe også en innvandrer fra India uttaler i filmen til Trond Kvist "Velkommen hjem" han sa noe sånt som (sitert etter hukommelsen:) I Norge er det alkohol som er det sosiale limet og derfor blir ikke muslimer integrert.

A-magasinet hadde nettopp en lang artikkel om dette som jeg leste med stor interesse. En gang drakk jeg ikke. Jeg begynte å drikke seint. Jada, aldersgrensa for alkohol er 18 år, men de fleste utsettes for drikkepress fra de er 14-15. Så i to-tre år var jeg en som ikke drakk. Ikke før jeg var 17 år begynte jeg å drikke. Og da for å få innpass i et nytt miljø. Et politisk radikalt miljø. Så jeg takket ja til vinglasset jeg ble tilbudt fra den svartkledde pene gutten. Dette var noe annet enn nabogutten som bydde på hjemmebrent. 

En del av meg husker den jenta som ikke drakk. Som på et eller annet vis stod i mot et gruppepress. Nå kan man si at det ikke varte så lenge. Men årene mellom 15 og 17 år er ganske lange år. Som regel tenker jeg at jo tidligere du begynner med noe jo bedre. Men det finnes unntak og i dag er jeg bare glad for at jeg begynte å drikke (relativt) seint. 

Som voksen syns jeg at jeg har et rimelig godt forhold til alkohol. Jeg liker smaken. Jeg liker følelsen. Følelsen av fredag, helg, å unne seg noe godt. Og ikke minst feringen, champagnen, en premierefest blir ikke det samme uten. Selv billig musserende har noe av feiringen over seg. Alkohol har en rekke positive egenskaper. Men selvsagt også en del negative. Jeg kjenner ikke så mange som ikke drikker. Og det har hendt at jeg skulle ønske det var lettere å la være å drikke, uten å måtte forklare seg. (Nei, jeg er ikke gravid.) Nå tror jeg at jeg møter en større beundring for dem som ikke drikker. Samtidig som det er åpenbart litt kjedelig å ha dem med på en fest hvor drikkingen er en sentral del av det hele. 

Likefullt; det å drikke seg full, si at man trives i rusen, at man liker å være beruset har også et snev av opprør i seg. Ikke minst hvis du er kvinne. Rus og nytelse av alkohol har vært menns domene. Når kvinner begynner å komme ut i yrkeslivet og tjene penger i likhet med menn får de også (surprise!) de samme uvanene. Også på den negative statistikken hermer kvinner etter menn. Dvs drikker alkohol, røyker og er utro. Noe som kvinner får kritikk for a la "nå må ikke kvinner bli som menn". En kritikk jeg mener er urettferdig, ettersom kvinner ikke er bedre enn menn, men tidligere har tatt valg under andre forutsetninger enn det menn har gjort. Dessverre fører dette til at kvinner som drikker alkohol eller drikker seg full bedømmes annerledes og hardere enn menn. 

Da jeg var student i Tromsø var det en mannlig student som ble så full at han spydde inne på et utested. Han var en kul student med mye cred og mange syntes nesten dette var litt kult. Jeg tror ikke noen hadde syntes at det var kult hvis en kvinnelig student hadde gjort det samme. Jeg tror også hennes skam ville vært mye større. Det handler om at menn som gruppe har større handlingsrom enn kvinner og kan tillate seg mer. Dette handler også om individer. Ikke alle menn kunne gjort som han og kommet unna med det på den måten. Men flere menn enn kvinner kunne det. Kan det.

I A-magasinets artikkel uttaler rapperen Haakon Lund  at han hater fylla, videre sier han "Det aller verste er likevel berusede jenter. Du kan ikke ta noe av det de sier for god fisk." Det er mulig det er verre for unge Lund personlig med fulle jenter, men ifølge all voldsstatistikk som inneholder vold mot både kvinner og menn i tillegg til voldtekter (oftest mot kvinner) som ofte finner sted under alkoholrus så er det menn som leder den statistikken. De er vel nærmest enerådende. Det er ofte denne typen problemer som skjuler seg setningen "alkoholproblemer". Her trekkes sjelden kjønnsdimensjon inn siden det ikke er kvinner det er snakk om. At kjønnsdimensjonen trekkes inn i voldtektsdebatten er ikke fordi man lurer på hvordan man skal få menn til å slutte å voldta. Nei, det hva kvinner kan gjøre for å unngå å bli voldtatt.

Tilbake til alkoholen. Christer Falch drikker heller ikke kommer det fram i a-magasinet. Grunnen hans er enkel: "Alkoholdrikkende mennesker er like spennende som kvinnefotball."


18 kommentarer:

Anonym sa...

Det er nok flere mål på integrering enn den sosiale vennebiten, i arbeidslivet vil jeg anta at utdanning har mer å si. Men ja, når det gjelder festlig omgang stemmer dette med min erfaring, arabere på min arbeidsplass omgås nordmenn mer på fritida enn f eks pakistanere, fordi flere av dem drikker alkohol.

Ad Christer Falck: Tja, dårlige argumenter kan vel føre til gode beslutninger :)

Lindkvist sa...

Ja, jeg tror for all del ikke vi løser integreringspolitikken ved at enten muslimer begynner å drikke eller ved at norskingene slutter.

Lindkvist sa...

Men kanskje vi norskinger kunne vært flinkere på sosialiteter uten alkohol.

Det var faktisk etter at jeg var i Berlin for noen år siden at jeg kom hjem med dette ønsket om å bruke byen uten at det måtte koste penger eller inkludere alkohol. I Berlin virket det som mange gjorde nettopp det. Satt i parkene. Kastet frisbee. Spilte bordtennis.

Så prøvde jeg å få i gang volleyball (som et eksempel på nettopp det. ) Men vi slet med oppmøtet og det falt fra hverandre. Men nå har jeg funnet noen andre som spiller og skal på min første volleyball-økt på lenge. Enda den ene neven er blå etter et ufrivillig møte med ei innebandykølle i går.
Håper regnet er en filmkulisse.

VamPus sa...

Gøy uten alkohol er oppskrytt!

Lindkvist sa...

Kanskje det, Vampus. Men man må jo ikke ha det gøy hele tiden.

Suzy Dahl sa...

Jo!

Anonym sa...

Interessante betraktninger. I alle fall litt. Det er jo noen av oss som syns at livet er kult uten alkohol. Jeg har i grunnen aldri skjønt at alle bakdelene veier opp for .... ja, hva ligger nå i gleden, i rusen, i fredagsfølelsen, som ikke kan erfares på annet vis. Jeg er sikkert håpløs utdatert, befinner med blant de få prosentene som opplever livet helt fint uten alkoholrusen. Bakdelene slipper jeg i alle fall. Og fram til dags dato har ingen overbevist meg om behovet og poenget med rus. Så takk for en bekreftelse på at jeg fortsatt kan tenke slik :)

Anonym sa...

Vampus: Heey! Vi hadde det da gøy på torsdag? Du var beruset og jeg var edru ^_^

Jeg er norgesmester i fest uten fyll, I tell you :D

Likevel synes jeg hele «fulle damer er så ufint»-greia er trist. Det er veldig «Du rølpe og være ukvinnelig» osv.

Ellers Lindkvist: Er du ikke lei deg for at du ikke har kommet på denne subtile kåringen av kvinnelige bloggere?

Lindkvist sa...

Suzy Dahl: Gøy hele tiden? Jeg minner om at man ikke trenger å ha det gøy selv om man drikker. (Den setningen skulle høres morsom ut, men nå høres den bare moralistisk ut. Ikke at jeg vil prøve meg med smilefjes heller.)

Lindkvist sa...

Virrvarr: Ai ai ai. Her må jeg vel bare slenge inn håndkleet og innrømme: nei, faktisk ikke lei meg i det hele tatt.


Anonym: Takk for den tilbakemeldingen. Jeg drikker jo selv og har ikke noe mål å bli total-avholds, men jeg ser at det må være vanskelig i et land som Norge hvor så mye av sosialt fellesskap er knyttet opp mot alkohol.

Suzy Dahl sa...

Gøy hele tiden, gøy til hverdags, gøy til fest. Gå til flasken med din sorg, gå til flasken med din glede. Jeg har skrevet en lang og usaklig artikkel der jeg lever meg inn i hvordan en muslim (ikke-sekulær men innstilt på integrering) opplever et gjennomsnittlig norsk 50-årslag. Det må være svært underlig sånn sett utenfra. Slik alle kulturer vel er. Men jeg misunner pakistanerne at de kan le og danse på bryllupsfestene sine, og det helt uten promille. Der sitter de og koser seg med kanel-teen og fruktdrikkene sine og savner ingenting.

Lindkvist sa...

Hvor er den artikkelen Suzy Dahl? På bloggen din? Lenke? Vil gjerne lese.

Suzy Dahl sa...

Den er ikke helt lesbar ennå. Fortsatt på skrive-ned-i-full-fart-stadiet. Men jeg skal renskrive den og legge den ut! Skal gi deg beskjed.

Suzy Dahl sa...

Sånn, da har jeg lagt den ut. Fort og gæli.

Suzy Dahl sa...

Sorry, jeg måtte slette det. Jeg likte det ikke så godt, det skjønte jeg når jeg leste det igjen. Skal forsøke å formulere noe bedre en annen gang, for jeg tenker mye på dette.

Lindkvist sa...

Hahaha. Jeg lo høyt og skrev en lang kommentar til deg der Suzy - men må ha bommet på en bokstavene i den der sikkerhetsgreia og da ble hele kommentaren borte. Og jeg fikk ikke til å prøve på nytt.

Vel, jeg sa oppi her at jeg ikke tror vi løser hele integreringspolitikken ved at muslimene begynner å drikke, men Suzy Dahls siste blogginnlegg overbeviser meg om at vi langt på vei gjør det.

En ting jeg stusser på som jeg tenkte på når jeg skrev denne posten er at det med alkoholen ikke er noe det snakkes om i integreringsspm. Og jeg tror faktisk at det har større betydning enn vi tør å tro. Vi norskinger likevel ikke helt å innrømme hvor avhengig vi er av alkoholen som sosialt lim. Jfr Suzys siste post. (kan fortsatt ikke lenke i kommentarfeltet. Vil gjerne lære å gjøre det. Anyone?)

Lindkvist sa...

Så jeg rakk å lese det og kommentere det her inne - men nå er det altså borte igjen - så ikke SDs kommentar før nå etterpå.

SD: Var ikke det unødvendig streng selvsensur.

Suzy Dahl sa...

Jo kanskje. Derfor legger jeg den inn på nytt!! Haha!! jeg kunne jo ikke stå for den siste kommentaren din, om at du lo. Latter gjør meg så svak.