Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

torsdag, august 21, 2008

Sykl for livet!

Det er underlig, alle disse bilene som faktisk kjører til jobb hver dag, selv om de vet at det er rush og at de må beregne mer tid nettopp derfor. Hver dag til jobb og fra jobb i bilkø. Det hender jeg sykler forbi dem. Skjønt det er ikke så lett, om det ikke er sykkelsti. Og der det faktisk er sykkelsti, brukes den rett som det er, til noe annet. Parkering for eksempel. Det er et økende samfunnsproblem at vi sitter mye stille og at vi legger på oss. I tillegg er rushtidstrafikk og økt forurensing et problem. Hvorfor man da ikke bejubler sykling som framgangsmåte er besynderlig. Jo da, mange sier at sykling er bra. Men Oslo-trafikken - eller andre steder i Norge for den del - tar ikke mye hensyn til syklistene. Bilister ignorerer ofte syklister, for eksempel ved å kjøre ut, eller inn, rett foran dem og tvinge dem til å stoppe for ikke å bli nedkjørt. Fotgjengerne vil helst ha syklistene ned av fortauene, samtidig som de selv kan finne på å gå i sykkelstien, eller ut i veien, på rødt lys, uten å se seg for. Antagelig fordi de tror de hører det hvis det kommer en bil, syklister er som regel lydløse. Men også syklister trenger tid for å rekke å bremse eller svinge unna. At syklistene er trafikkens pariakaste fører til at noen blir råsyklister og at mange driver med anarkistisk sykling. 

København må være en av verdens beste sykkelbyer. Og det skyldes ikke bare at det er så flatt. Det handler om at syklistene har egne sykkelstier, med egne lyskryss, så å si overalt.  Siden syklistene har egne passasjer som ikke brukes til å verken gå eller parkere i, følger faktisk syklistene trafikkreglene. Sykkelstiene er dessuten brei nok til at syklistene internt kan kjøre forbi hverandre, uten å måtte ut i den farlige biltrafikken. Når syklistene tas på alvor som en trafikkgruppe som er ønskelig, oppfører de seg også deretter. Å sykle i København er en fantastisk opplevelse.

Oslo har riktignok mange bakker som gjør den tyngre å sykle i. Men det er ingenting mot risikoen av å bli meid ned av en ilsk bilist. Å tilrettelegge for økt sykling i form av flere reelle sykkelstier, samt det å faktisk ta hensyn til syklistene som trafikkgruppe kan både føre til at flere folk kommer i bedre form og færre biler i rushtida. Er ikke det god samfunns-økonomi? En win-win-win situasjon?

(Baksida av Klassekampen i dag)

3 kommentarer:

Tiqui sa...

Hear, hear! Bifalles! Tilrettelegg i stedet for å presse syklistene enda mer mellom barken og veden.

Hr. Kristian S. Skeie sa...

Ja. For folk som lever singellivets fullkomne egoisme, bor på hybel,spiser frokost på kaffebar og ikke har planer om barn eller annet forpliktende liv utenom sekstimers-dagen; For dem passer nok sykkel utrolig bra. Kjør på, det kommer jeg også til å gjøre.

Lindkvist sa...

Jeg skjønner ikke hva som er så egoistisk med å sykle. Du forurenser ikke, du holder deg selv i form. Det er da mye mer egoistisk å insistere på retten til å ta opp stor plass av veien og lufta i byen med bil. For ikke å snakke om de som av alle ting vil kjøre SUV-bil i byen.

Med bedre tilrettelegging for syklister ville det også virke mindre fryktinngytende å sykle med barn på barnesetet eller i sånn vogn bak.

Dessuten er det da minst like egoistisk å få barn som å la være. Og å ha bil er ikke det som oser av å ha forpliktelser akkurat.