Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

onsdag, november 22, 2006

De peneste mannlige forfatterne

Skal Lindkvist kåre. Altså de peneste norske nålevende mannlige forfatterne.

Menn er lei av å bare bli dømt etter hva de sier, skriver og gjør. Aldri blir vi dømt etter størrelsen på brystkassa, lengden på øyevippene eller våre sjarmerende smil, sier en mann i en pressemelding. Menn er lei av å bare bli sett på som personligheter eller intellektuelle. Vi vil også være sex-objekter, sier en annen mann som hevder han snakker på vegne av mange menn.

Lindkvist vil gjøre sitt for å glede menn og har bestemt seg for å kåre de peneste norske nålevende mannlige forfatterne. Først tenkte jeg bare å bestemme alt selv. Men nå har jeg bestemt meg for å ta et møte med Kvinneglamgruppa for å la flere uttale seg om denne viktige kåringen.

Men ikke bare det. Nå er jeg blitt så opptatt av leserne etter at så mange har stemt på meg at også du, kjære leser, kan være med på kåringen. Enten du er mann eller kvinne oppfordres du til å se forbi de mannlige forfatternes store intellektuelle kapasitet og deres glitrende språkføring. Se på øynene, se på smilet, se på håret.

Kjære lesere i blogger-space hvilken mannlig forfatter har penest face?

11 kommentarer:

Fjordfitte sa...

Nei, dette var skuffende, Lindkvist. Jeg hadde faktisk gleda meg skikkelig til denne, og så må vi gjøre jobben sjøl!?

Anonym sa...

Når eg tenker meg om er det ikkje forfattarar glansbilete, sånn 'in general'. Men eg kan prøve meg med ei aldri så lita artigheit. Min kandidat er Axel Jensen fordi han i 1994 var den første som mottok PEN-klubbens Ossietzky-pris for sin innsats for ytringsfridom i boka "Gud leser ikke romaner" med undertittel "En vandring i Salman Rushdies verden". Har ein mottatt pris frå PEN-klubben, burde ein kjempe om å vere den PENaste forfttaren.

Lindkvist sa...

Ta det helt med ro Fjordfitte. Jeg har egentlig tenkt å bestemme alt. Jeg bare tenkte det var en fin gest å late som jeg lot leserne være med å bestemme.

Anonym sa...

Som blogger... Går jeg da under kategorien forfatter?

Anonym sa...

første forslag: ragnar hovland sjølsagt anno 2006 og utan bart!

Anonym sa...

Tromp: Du mener at forfattere ikke akkurat er glansbilder? Altså at de generelt er mindre pene enn andre?

Ellers er vi i Kvinneglamgruppa redd for at Lindkvist vil komme med lignende halvintellekutelle lignelser som at PEN-prisen gjør en forfatter pen. Vi har nemlig våre tvil til at Lindkvist er i stand til å vurdere en forfatter kun ut fra utseende. Men vi får se, og vi er blitt lovd påvirkningskraft.

Forøvrig er vel Axel Jensen død, og ikke lenger nålevende og dermed ute av konkurransen. Ikke at vi ønsker å være pedanter, men...

Anonym sa...

Well. Eg lukka auga og såg føre meg mannlege, norske forfattarar som har gjort det stort, men der kom vi ikkje så langt, men eg tenkte litt for klassisk. Rota meg bort i Aasen, Hamsund og dei gamle kara og mista lysta til å tenke vidare.

Men eg har fått tenkt meg litt om og har eit par forslag etter å snevra meg litt inn, blant folk som har gitt ut bøker på venstresida.

Are Kalvø!!

Bendik Wold. Ikkje gitt ut så mykje, men jamvel i forfattarstanden spør du meg. Nokon som har møtt Unge Wold utan å bli sjarmert?

Magnus Marsdal får vonlegvis sin stad i sola til vinters og er jo også kjekk.

Og så ramla Erik Solheim inn i hovudet med boka Nærmere. Kjekk dressmann-mann, men mista motet igjen. Må tenke på noko anna.

Anonym sa...

den finaste media-forfattaren er Matias Faldbakken. Bøkene er ikkje noko særleg, bøkene er billege greier derfor blir vi campers-jenter mo i knærne og knugar ølet rundt brystet for å kjøle oss ned når han kjem med reine trekk og ring i øyrene. men kvar er dei fine forfattarane som aldri er i media? finst dei?

Lindkvist sa...

Tromp og anonym: He-he. Og takk for gode forslag.

Nei, jeg vet ikke om noen som har møtt unge Wold uten å bli sjarmert. Jeg har bare ikke tenkt på han som forfatter. Men han er vel det i og med at han er medforfatter på denne boka sammen med Magnus Marsdal som jeg er mer skeptisk til. Litt glatt kanskje? Eller er det dialekten? Eller innholdet? hmmm.

Anonym sa...

oi, ja, matias faldbakken er selvskreven her. jeg syns bøkene hans er bra også, jeg, men meg om det, tydeligvis.

Anonym sa...

Helt klart Ragnar Hovland.