Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

mandag, november 27, 2006

Kosepus-passer

Venninna til Lindkvist har katt. Venninna til Lindkvist har reist til Mexico. Venninnas katt med det presise navnet Kosepus trengte å bli passet. Tilfeldigvis var Lindkvist innom Venninna si når problemet med kattepasser meldte seg. Noen andre hadde ny sofa og ville dermed ikke ha katt i huset. Venninna til Lindkvist har stilt opp for Lindkvist og muligheten for å si nei var vanskelig. I tillegg satte sønnen hennes sine to store bedende øyne i Lindkvist. Lindkvist tilbydde seg som kattepasser, dog noe motvillig.

Dette vakte stor glede for eieren av Kosepus, som Lindkvist likevel mistenker for å egentlig føle at hun gjør Lindkvist en tjeneste. Venninna har selv både mann, sønn og katt som hun øser sin store omsorg over, i tillegg til familie og venner. Det virker som Venninna synes Lindkvist viser lite omsorg. Venninna mener Lindkvist kan lære noe av å huse Kosepus. At Lindkvist er heldig som får lov til å ha Kosepus i hus og ta hånd om Kosepus.

Og kanskje har Venninna rett. Lindkvist er begynt å like og ha katt i huset. Hun sier hadet til Kosepus når hun forlater og hei til Kosepus når hun kommer hjem. Lindkvist er til og med begynt å vurdere å skaffe seg katt selv. Men da må den hete noe annet. Enten kan den hete Robin, Fredrik eller Lars slik at man kan si at nå må jeg hjem til Robin. For eksempel. Eller vil hun kalle katten opp etter en forfatter og døpe den Elfriede Jelinek, Simone de Beauvoir eller Gertrude Stein. Eller så kan den rett og slett hete Ødipus. Eventuelt Vampus?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har jo en svinfin blogg! Har du vunnet i en konkurranse?
Kattenavn er meget morsomt. Jeg syntes Robin var det aller beste.

Anonym sa...

Navn på katt er meget vanskelig valg. Og meget viktig. Tro meg, jeg snakker av erfaring. Man kan kanskje tenke seg at det er ikke så nøye, for katten bryr seg ikke så mye om hva den heter. Det tenkte vi, da vi ga katten vår navn. Svigermor foreslo askepott. Så sa en Danskebåt, og alle lo. ergo ble katten hetende danskebåt. Og katten bryr seg ikke så mye om det. Men det gjør jeg. Alle ler når de hører navnet. Noen sier "stakkars katt". Som om katten bryr seg. Verst var det da jeg var hos veterinæren og skulle registrere den. Der satt tre damer på venteværelse, hver med sin friserte puddel, som antakelig hadde franske navn på mange stavelser (Danskebåt har tre stavelser men er ikke like elegant, liksom). Det endte med at motet svikta, jeg fornektet min egen katt og registrerte den som Danske. Det heter den ennå, sånn offisielt.

Lindkvist sa...

Synes Danskebåt er et morsomt og originalt kattenavn. Litt sånn som Ovnsrøret som hunden i Mormor og de åtte ungene heter. For atter å spre litterære referanser.

Marianne: Takk og takk. Jeg vant bare første runde i Tordenbloggen, som er en cup - så flere runder vil følge. Følg med. Følg med.