Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

torsdag, november 09, 2006

Venninner

Jeg vil ha venninner med høyere utdannelse og klare ambisjoner. Jeg vil ikke ha venninner som gifter seg og får barn. Jeg vil ikke ha venninner som gifter seg i kirka og lar faren følge dem til alters. Jeg vil i hvert fall ikke ha venninner som skifter etternavn og tar mannens etternavn. Jeg vil ikke ha venninner som tror vi lever i et likestilt land, som ikke ser realitetene. Jeg vil ikke ha venninner som føder barn og som dermed gir opp egen karriere. Jeg vil ikke ha venninner som er gravide. Jeg vil ikke ha venninner som bare snakker om og er opptatt av barn. Jeg er ikke interessert i venninner som bare kan gå ut på onsdager for da har pappaen barna. Jeg vil ikke ha alenemødre til venninner. Alenemødre burde tenkt seg bedre om før de fikk barn. Jeg vil iallfall ikke ha alenemødre som bor i Distrikts-Norge til venninner. Hva skal jeg med slike venninner? Jeg vil ha tøffe, sterke og kule venninner. Venninner som har utdannelse, ambisjoner og penger. Venninner som er likestilte, feministiske og seksuelt frigjorte. Som er trygge, morsomme og ambisiøse. Venninner som er urbane, kulturelle og kommer fra ressurssterke middelklassehjem. Venninner som er voksne og som liker å ta seg en øl, ja, som kan gå på fylla. Jeg vil ikke ha venninner som er alkoholiserte eller avhengig av andre stoffer. Jeg vil heller ikke ha venninner med psykiske plager og depresjoner. Jeg vil ikke ha syke venninner. Jeg vil ikke ha venninner som går på trygd. Jeg vil ha supre venninner. Jeg vil ha venninner.

(Venninner er også en kortprosatekst og den er også å finne i Trykk 2005. Samt at Lindkvist leste den høyt på Fjerde hver fredag, loftet til Kittelsen sist fredag.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Jeg vil iallfall ikke ha alenemødre som bor i Distrikts-Norge til venninner."

Hvorfor er alenemøder i distriksnorge værre en urbane alenemødre?

Skjønner at du setter ting på spissen her og det fubngerer bra, jeg tar poenget og mener det er et viktig poeng å ta. Men denne distrikts-greia hang ikke helt på greip, forklar det gjerne for meg!

mvh. en av distriktnorges mange feminister
-kanskje litt hårsår...

Anonym sa...

Mens jeg synes denne teksten var deilig hemningsløs :)

Hvem vil vel ikke ha venninner fra "ressurssterke middelklassehjem", haha!

Lindkvist sa...

Drusilla: Takk skal du ha.

Anonymous:
For det første er jo teksten en fiksjon, det vil si at jeg ikke står inne for det jeget i teksten påstår. Men det jeg forsøker i denne (og andre lignende tekster) er jo både å leke med klisjeer og rådende samtidsoppfatninger. Siden jeg bor i byen, Oslo, selv, merker jeg at man ofte ser ned på distriktene, kanskje særlig vi som selv kommer fra distriktene. Det at formen er litterær gjør at jeget kan være både ukorrekt og usympatisk, samtidig ikke for mye slik at mange likevel kjenner seg igjen. Det blir jegets påstand at urbanitet er bedre enn distrikt. Og at kvinner uten barn er bedre venninner enn kvinner med barn. Selv har jeg faktisk alenemødre fra distriktene som venninner. Enn så lenge, he-he.

Anonym sa...

Takk for godt svar!