Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

mandag, januar 05, 2009

Nyttårsforsetter

Hva er dine mål for det nye året? Spør jeg nyttårsselskapet. Mange er skeptiske og ønsker ikke å ha noen forsett, man forbinder det med en moralisme i form av at man skal slutte å røyke eller bruke mindre penger eller noe annet som man finner utrolig kjedelig etter to glass champagne. Jeg forklarer at mål for det nye året ikke trenger å være kjedelige og begrense livsutfoldelsen, tvert imot, sier jeg og slår ut med mine, for anledningen, hanskebekledde hender. Et mål kan være lystbetont. Det kan være et ønske, en ambisjon, noe du har lyst til å gjøre. For det er ganske sikkert noe du har lyst til å gjøre.

Jeg gjør det hvert år. Lager en liste med forsett eller mål eller ønsker eller håp eller bare enkle gjøremål. Kanskje ca førtitre slike punkter skriver jeg ned i en bok. Når året er slutt leser jeg gjennom hva jeg skrev i fjor og krysser av de som er blitt fullbyrdet, lager et halvveis kryss for de som er delvis fullført og et minus ved dem jeg helt klart ikke har fullført. Noen synes kanskje dette kan høres ut som en tvangshandling, men jeg ser på det som et høytidelig og kjært ritual. Dog, det må innrømmes, av temmelig privat karakter. Jeg viser ikke listen til noen. Men jeg har alltid et par klare, tydelige og passe ambisiøse mål jeg kan presentere for nyttårsgjestene.

Andre mål kan noen ganger være nærmest basale. Eller enkle. Eller praktiske. Noen ganger ting jeg gjør av meg selv. Som å lese bøker. Det stod oppført som eget mål for i fjor: Fortsette å lese bøker. Det har jeg klart. Jeg har også sett film, gått på teater, vært på utstillinger og konserter. Jeg har bakt brød, lagd sjokoladekake og prøvd nye middagsretter. Jeg har vært i Berlin og i Brüssel. To ganger i Berlin til og med.

Ja, jeg ser det, en liste kan bli både overfladisk og skrytete. Litt som de brevene noen klarer å skrive før jul som de kopierer og sender til venner og kjente. Der står suksessene for året som gikk, reisene og alt det positive. Men jeg har sluttet å se ned på de brevene; det er greit, tenker jeg raust. Det er fint å få høre hva folk gjør. Selv skriver jeg ingen brev, selv om tanken har streifet meg, i stedet lager jeg altså en liste i all hemmelighet over hva jeg har lyst å få til i det kommende året. Og krysser ut det jeg har klart i året som gikk. Alt i alt er 2008 et veldig bra år. Det ligger høyt oppe på lista over personlige favorittår. Helt der oppe sammen med 2007.


(Baksida av Klassekampen lørdag 3. januar - tror jeg, men har ikke sett det selv, siden jeg er i Roma)

2 kommentarer:

Avil sa...

Eg har tenkt meg å debutere som forfattar i 2009. Dei andre 43 punkta er private.

Lindkvist sa...

He-he. Lykke til med det som ikke er privat iallfall. Det er selvsagt en del av grunnen til at 2007 er blant mine favorittår.