Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

tirsdag, januar 06, 2009

aprikostrærne finnes, aprikostrærne finnes.

Inger Christensen 1935 - 2009

Andre januar tok jeg flyet fra Oslo til Roma for å være her på skandinavisk forening i fire uker. Det er sjelden jeg slår mobilen helt av nå for tiden, siden det som regel holder å ha den på lydløs. Men om jeg skal fly slår jeg den helt av.

Vi lander i Roma, Mann og jeg, jeg slår på mobilen igjen, da kommer det opp et lite dikt: "aprikostrærne finnes, aprikostrærne finnes." Det er åpningen på diktsamlingen Alfabet. Som jeg i sa til Nordlys i fjor er favorittboka mi. (Ligger ikke på nett). Jeg husker at jeg leste dette (aprikostrærne finnes, aprikostrærne finnes.), etter at vi hadde landet og fest-sikkerhetsbeltet-lyset forsvant, og det vanlige kaoset av flypassasjerer som alle vil ha kofferten og jakken i hyllene over setet oppstod. Vi hadde sittet inntil vinduet, jeg i midten og jeg visste Mann det diktet. Vi satt der i flyet og så på diktet jeg hadde lagt inn på mobiltelefonen. Og det var samme dagen Inger Christensen døde. I går sa det danske paret det til oss, de som også bor her. Han er komponist og har laget musikk til Sommerfugldalen. Vi fikk låne CDen og høre på den. Inger Christensen leser selv. Liv Lundberg har oversatt Alfabet til norsk. Hun sørget for å invitere Inger Christensen opp til Tromsø da jeg var student på forfatterstudiet i 1996-97. Det er jeg glad for. Jeg kan fortsatt erindre at hun leser fra Alfabet på teaterkafeen i Tromsø.

aprikostrærne finnes, aprikostrærne finnes.

Ingen kommentarer: