Den internasjonale kvinnedagen, 8. mars – kom og gikk og media kunne igjen bable om kvinnesaker i noen dager. Er stripping feminisme, var et av spørsmålene som sto på agendaen i år. Og som alltid når man snakker om kvinnesaker er det fint å ha folk som ikke er feminister, som ikke er den del av norsk kvinnebevegelse til å kunne påpeke: kvinnebevegelsen har svikta. Fordi det finnes kulturer, samfunn, strukturer og menn som undertrykker kvinner, fordi mange ikke-vestlige kvinner ikke blir integrert i det norske samfunnet er det (surprise!) Kvinnebevegelsen som har svikta. Hvis du er feminist, har du tydeligvis et helt spesielt ansvar for å alltid snakke om den saken som er mest kvinneundertrykkende. Det kan for eksempel være kjønnslemlestelse. Hvis du er feminist og snakker om ting som er et problem først og fremst for norske hvite middelklassekvinner, da har du selv et problem. Kanskje er du kvinne, hvit, norsk og middelklassefeminist og hvordan skal noen ta deg alvorlig da? Alle vet at hvite middelklassekvinner i Norge har det kjempebra og det finnes mange andre kvinner som har det verre. Slutt å syte. Problemer i forbindelse med skjønnhetstyranniet, intimbarbering eller seksualitet er ingenting å snakke om så lenge det finnes kjønnslemlestelse i verden. Kritikken kan oppsummeres slik: Norske feminister har det alt for godt, de er alt for opptatt av eget underliv og drikker alt for mye caffe latte.
Kritikken gjelder ikke norske hvite middelklassemenn. Enda de er enda mer privilegert enn norske hvite middelklassekvinner. Ansvaret for all verdens kvinner begynner visst først idet du kaller deg feminist. Antagelig er det fordi du da blir en del av Kvinnebevegelsen og er det noe media liker å si å påpeke er det at kvinnebevegelsen har svikta. At Märtha Louise ikke vil kalle seg selv feminist fordi det er så belastende er dermed åpenbart. Hun tjener penger på at navnet hennes er blitt kjent grunnet et antidemokratisk system, og vil selvsagt ikke kalle seg feminist. Da ville hun jo med ett få ansvar for hele verdens (eller halve verdens) befolkning i tillegg til å bare kunne uttale seg om det til enhver tid mest kjønnsurettferdige i verden. I stedet skryter prinsessen av å ha vært såkalt guttejente. Noe svært mange kvinner gjør. På den måten får de rakket ned på alt som knyttes til kvinnekjønnet samtidig som man opphøyer seg selv. ”Jeg er ikke sånn, som de andre kvinnene. Jeg er en guttejente. (Jeg er ikke feminist heller, altså.)”
Et par relevante og åpenbare spørsmål er: 1 – Hvem er kvinnebevegelsen? 2 – Har ikke alle et ansvar for urettferdighet i verden, ikke bare feministene, men kanskje først og fremst folk med makt, inkludert menn med makt?
4 kommentarer:
Jeg synes egentlig «du som feminist må først og fremst være opptatt av overgrep mot kvinner i Iran»-argumentet er god gammeldags krymping av argumenter ala Berit Ås.
Prøv det i miljødebatten. «Neinei, ikke snakk så mye om den resirkuleringen og sparepærene. Norsk oljeindustri er mye mer miljøvennelig enn utslipp som skjer i tredje verden. Hvordan kan du være mot gasskraft og atomkraft når du kan være mot kullkraft i Kina?»
Ellers synes jeg «kvinnebevegelsen» er et kjipt dekknavn folk bruker når de har lyst til å si Ane Stø.
Ja, det er jo en hersketeknikk. Og den brukes ikke i så mange andre debatter, som miljødebatten.
Når det gjelder Ane Stø og Kvinnegruppa Ottar tror jeg de har fått et ufortjent dårlig rykte. Hvis man leser hva de skriver selv, feks i Klassekampen av og til, er det ofte mer nyansert og intelligent enn man får intrykk av gjennom å lese medieoppslag om dem.
Jeg har et godt forhold til Ottar, men jeg tror mange som sier Kvinnebevegelsen gjerne sikter til ganske spesifikke folk og bruker en svær, litt lite definerbar gruppe som mål for angrepet sitt. Også en hersketeknikk.
Ja, det er riktig. Hvis en feminist har sagt eller gjort noe dumt eller bare noe vedkommende er uenig i så vips: alle feminister er sånn og sånn. Eller hele kvinnebevegelsen har svikta.
Det er verre enn å være kvinne, tidligere generaliserte man ofte alle kvinner ut fra en. Særlig når en kvinne kom inn på nytt terreng og skulle være leder. Kvinnelige sjefer snakket man om istedetfor den enkeltsjefen.
Legg inn en kommentar