Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

fredag, mai 04, 2007

Jeg er rasende!

Det er ikke måte på hvor synd det er på gutter for tiden. For en stund siden ville noen ha dem til å sitte og tisse noe som enkelte mener er ”mot naturens orden”, mens andre mener vi lever i et ”matriarkat” hvor kvinner har all makt og nekter guttene deres ”naturlige” aggressivitet. Haha! Hvis det er så mye makt i å være lavtlønnet barnehagepersonell så hadde sikkert mennene vært der for lenge siden. Og hvis de mener det er så mye makt der hvorfor drar de ikke inn og erobrer disse attraktive lavtlønnsyrkene? Jada, det finnes menn som har blitt mistenkeliggjort idet det forsøker å arbeide på en kvinnedominert arbeidsplass som en barnehage er. Men tror dere det har vært enkelt for kvinnene å gradvis erobre mannsarbeidsplasser? Tror dere de har blitt tatt i mot med åpne armer og båret fram?

Og hva er nå dette med menns naturlige aggressivitet? Hva med kvinners naturlige aggressivitet? Er det noen som har fått sin aggresjon dempet opp gjennom årene så er det kvinnene. Eller de små jentebarna. Jenter blir belønnet for å være søte og stille. Og da er jenter det. Ingenting gjør folk så kjønnsstereotype som å se på små barn som leker. Folk som har sett små barn leke ser nemlig at kjønnforskjellene er ”naturlige”, barna er jo uskyldige, de er ikke påvirket, derfor er det at småjenter leker stille med dukker, mens gutter leker bråkete med biler et ”bevis” på hva som er naturlig for oss. Haha!

Og som om ikke dette er nok kunne en ny rapport i forrige uke fortelle oss at halvparten av alle norske menn mener kvinner som flørter selv har skyld i voldtekt. Jeg går utfra at menn som sier dette ikke ønsker å bli voldtekstforbrytere, ergo må de synes det er en uting å bli flørtet med. At de synes det er for mye flørt i samfunnet. La oss ta disse mennene på alvor. Kvinner, slutt å flørt! Vær sinte, vær rasende! Slutt å smil, det starter med et smil, men det kan ende fatalt. Jan E. Hansen har sagt det, Hilde Haugsgjerd har sagt det og nå har norske menn også uttalt seg: Kvinner som voldtas må skylde seg selv. Det finnes et stort kvinnehat som kommer fram i denne undersøkelsen og som vi fortrenger, glemmer eller ignorerer. Hva vi kan gjøre med det er ikke lett å vite, men vi er iallfall kommet langt kortere enn vi ofte liker å tro.

Jeg er rasende. Jeg forblir rasende. Jeg er faktisk konstant rasende. Det er min naturlige kvinnelighet: å være rasende. Det er den jeg har tenkt å dyrke framover.

(Baksida av Klassekampen i dag fredag 4. mai)

4 kommentarer:

Unknown sa...

http://egocrib.blogspot.com/2007/01/utelukkende-positivt-med-endring-av.html

..er min kommentar til dette..

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar som frykter for konsekvensene

Lindkvist sa...

Ja, det er bra å få mer rettferdighet mellom kjønnene. Men jeg tror ikke det at de rigide kjønnsforskjellene forsvinner gjør at alle blir likere og likere. Tvert i mot, tror jeg androgynitet åpner for flere måter å være eller iscenesette kjønn på.

Hurra for den lille forskjellen, gir jo bare en måte å være kvinne og en måte å være mann på noe som gir veldig lite rom for forskjeller. Hvis vi sprenger kjønnsstereotypene så åpner vi opp for mangfold og forskjellighet. Hurra.

Rockette sa...

Veldig godt skrevet!
Jeg synes "kjønnsdebatten" (æsj, for et ord) har vært preget av mye forakt og manglende innlevelsesevne, ja, sogar hat. Det skremmer meg. Men i stedet for å bli redd, tror jeg at jeg skal bli sint. Det er nok mye mer konstruktivt

Lindkvist sa...

Jepp. Sinne er mer konstruktivt enn redsel.

(Men mange som egentlig er redde viser det ved å bli sinte. Sukk...)