Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

tirsdag, mai 29, 2007

Arkivering

Ute av verden. Eller ute i verden og ute av bloggverden. Men har lest litt hos fr.martensen som jeg liker så godt og inspirert av denne posten (evt føljetongen) tenkte jeg på en tekst jeg har og som jeg skal legge ut her og nå.

Lindkvist tekst presenterer

Arkivering

Jeg kjøper en Arkivmappe med ti rom. Den er ganske dyr, men det er forhåpentligvis verdt det. Jeg skal få orden på Livet mitt. Rydde opp. Sortere og plassere. Arkivere og systematisere. Jeg putter Barndommen i første rommet. Deretter legger jeg Ungdommen i det neste. Temmelig varsomt da den fortsatt er svært fersk. Jeg forsøker å kalle det tredje rommet Virkelighet, men får ikke has på den. Jeg visker ut Virkelighet og plasserer Drømmer der isteden. Fjerde rommet blir kalt Forelskelser og fylles omhyggelig. Det neste tilegnes Hverdagen. Jeg frykter at dette rommet skal bli overfylt, og for ikke å la hele livet mitt havne her skriver jeg Reiser på neste. Sjuende rommet blir hetende Venner og jeg tenker irritert at dette burde kommet før Forelskelsene. Vel, rekkefølgen trenger ikke være avgjørende, sier jeg til meg selv og skriver Tro på det åttende rommet. Men har jeg Tro? Kanskje jeg heller skal kalle det Håp? Eller Ønsker? Jeg garderer meg og skriver Tro/Håp/Ønsker. Fornøyd; og har fortsatt to ledige rom. På det niende skriver jeg Kropp for å ha noe å holde meg til. På det siste rommet skriver jeg Ledig. Man vet aldri hva som kan skje og det er best å være forberedt.


(På trykk i antologien Nordnorsk temperament, 2001)

2 kommentarer:

Jorunn Solli sa...

Man får aldri nok av tekster om livet…og denne kan arkiveres under kategorien Sjarmerende.

Lindkvist sa...

Takk for det!