Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

søndag, mai 02, 2010

Stockholm i mai - tips mottas med takk

Jeg skal til Stockholm. Snart. Som forfatter/dramatiker har jeg undersøkt muligheter for å reise på skriveopphold ulike steder. Tidligere har jeg vært i Stamsund, Överkalix, Visby (flere ganger), Roma og Berlin. (Det vil si til Berlin har jeg organisert meg selv. Har likefullt betraktet det som skriveopphold. Særlig da jeg var i Berlin to uker uten knapt å se noe av byen.) Nå er det Stockholm som står for tur.

Jeg skal bo i et lite hus i en park, som likevel ligger sentralt, ikke langt fra Söder. Det er som et stipendopphold, jeg har søkt om å få reise dit og fått opphold basert på en søkndad hvor jeg begrunner hvorfor jeg skal få opphold. For å kunne søke må man være skapende kunstner (les: forfatter/dramatiker/billedkunstner/komponist, dette i motsetning til utøvende kunstnere: skuespillere/musikere osv). Man må også bo i en av de andre nordiske hovedstedene.

Jeg har vært i Stockholm før, men ikke mye, ikke ofte og ikke lenge. Nå skal jeg være der nesten to uker. Selv om jeg skal (må) jobbe en del, håper jeg å få oppleve en del av byen Stockholm som jeg har hørt så mye fint om. Jeg var der fire dager i november 2008, da gikk jeg på teater og var på Centralbadet blant annet. Likevel syns jeg ikke jeg kjenner Stockholm særlig godt. Jeg vil gjerne ha flere tips. De vanlige sightseeingtipsene kan man sikkert lese seg til, likeså hva som skjer på teaterscenene. Men det finnes jo alltid gode ting i gode byer som ikke er like åpenbare for en turist/gjest. Jeg vil gjerne ha gode anbefalinger og tips. Også til spisesteder, kafeer (på dagtid med internettforbindelse, det lille huset i parken har ikke trådløst nettverk) og restauranter.

4 kommentarer:

Elin Husebø sa...

Jeg anbefaler Thielska Galleriet, som ligger like utenfor byen, der er bla Munchs portrett av Strindberg. Galleriet ligger i et grøntområde, hvor man kan gå tur etterpå.

Lindkvist sa...

Takk for tips. Har også fått noen via underskog, twitter og facebook. Gleder meg.

Umulige Emilie sa...

Dra til "Gamla Stan" og gjør ditt beste for å gå deg vill. Det er så mange herlige krinkeligkroker og nydelige detaljer i den delen av byen. Hvis du snubler over "Spøkvandring" bør du ta den. Det er en spennende og litt anderledes Sight Seeing. Kjøp kandisukker i en av godis butikkene og snakk med vaktene utenfor slottet.

God tur!

Lindkvist sa...

Gamla Stan og godisbutikker høres bra ut! Takk for tips.