Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

onsdag, april 07, 2010

Lindkvist-prisen 2009 (med små glimt av navle)

Det er jo en tradisjon. Jeg gjorde det i fjor, for 2008.

Jeg gjorde det året før, for 2007 - da med egen navlepris.

Jeg startet min egen kåring og tradisjon i 2006, da i to deler, andre del her.

Så jeg gjør det igjen: Lindkvist oppsummerer 2009, kårer de beste hendelsene og skryter av sin kulturelle kredibilietet. Skjønt det er kanskje ikke så mye å skryte av lenger?


Årets teateropplevelse

Jeg er mettet på teater. Jeg har sett for mye. Jeg har sett for mye kjedelig teater.

Derfor er 2009 det dårligste teateråret siden jeg flyttet til Oslo i 1997. Det vil si i forhold til hvor mye teater jeg har sett. Jeg så lite teater i 2009.

Noe jeg så var Of/Niet med tg Stan (på Black Box Teater selvsagt). Langt fra det beste med dem, likevel alltid en nytelse å se tg Stan i aksjon.


Årets institusjonsteateropplevelseVerdiløse menn (Christopher Nielsen/ Joachim Nielsen) Nasjonalteateatret


Årets norske leseropplevelse

Vente, blinke – Gunnhild Øyehaug


Årets oversatte leseropplevelse

Når du ser meg – Siri Hustvedt


Årets nynorske leseropplevelse

Saman er ein mindre aleine – Anna Gavalda


Årets bok

Om skjønnhet – Zadie Smith


Årets likte-den-bedre-enn-jeg-hadde-trodd-og-skal-innrømme-det-selv-om-alle-andre-også-liker-den:

Min Kamp 1 – Karl Ove Knausgård


Årets tegneserie

Pyonyang - Guy Delisle (oversatt av Thomas Lundbo)


Årets reis til et sted du ikke har vært før:

Roma


Årets reis tilbake til et kjært sted

Visby


Årets blogg

Arachne



Årets diktsamling

Mens lyset endrar flatene – Eva Jensen (2008)


Årets (eneste) kinofilm

Upperdog


Årets DVD-film

Off-side, Iafar Panahi, Iran 2005

Look both ways, Sarah Watts, Australsk 2005


Årets nye juletradisjon

Tre nøtter til Askepott på originalspråket med engelsk undertekst.


Årets nyoppdagete tv-serie

True Blood


Årets nye lidenskap og hobby

Trening. Nytt av året: fotball og styrketrening. (Det vil si gjenoppstart)


Årets konsert (mer som en happening enn av musikalske grunner)

Nobelkonserten


Årets Lindkvist-happening

Var nok å få seks på terningen og dessuten få stykket satt opp under samtidsfestivalen i Oslo.


Ingen kommentarer: