Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

torsdag, mars 04, 2010

Ventetid

Jeg skriver en roman. Eller: jeg har skrevet en roman. Den er på omtrent 230 sider og er inne hos redaktøren min for tredje gang. Første gang var den veldig skisseaktig. Andre gang var den mye bedre. Nå er den også bedre, eller mer gjennomarbeidet, enn sist. Den nærmer seg en ferdig roman. Jeg leverte 15. februar og dro så til Berlin. Vi skulle ha møte på onsdag. Redaktøren ble syk. Vi utsatte til fredag. Redaktøren fortsatt syk. Vi må utsette. Det er bare noen dager, men siden dette er det viktigste i livet mitt akkurat nå, er det som om jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre mens jeg venter. Det jeg håper mest på er at vi går for høsten, noe forsåvidt redaktøren har antydet er det som vil skje. Men som en følge av det vil det nok vente meg en siste hard arbeidsøkt fram mot påske for å ferdigstille manuset helt. Vel vitende om det klarer jeg ikke å helt å nyte å "få" to "fridager" ekstra før arbeidet starter.

Selv om det er mye annet som skjer. Åpning av Dramatikkens hus i kveld. Årsmøtet i Dramatikerforbundet på lørdag. Tiårs-jubileumsfest for fantastiske Hedda Gambler.

Videre leser jeg Knausgårds Min Kamp 3, uten å klare å komme inn i den på samme suggererende måte jeg ble oppslukt av Min Kamp 1 og 2.

4 kommentarer:

Aina Basso sa...

Høyrest ut som vi er på nett same stad, Ellisiv. Eg har riktig nok ti sider kortare manus enn deg. Og skal møte redaktøren min i morgon. Men harde arbeidsøkter ligg framføre meg, òg.

Lykke til! Eller heiter det tvi, tvi?

Lindkvist sa...

Men hadde ikke du nettopp møte med redaktør? Ifølge bloggen din. Dermed trodde jeg du lå et lite hestehode foran meg. At du hadde ting under kontroll og tok manus med deg til Roma.

Aina Basso sa...

Ja, det gjer eg jo. Men eg har hatt eit nytt møte med den eigentlege redaktøren, berre ein prat, altså. Manustilbakemeldinga tok redaktørvikaren seg av. Men det er ikkje sikkert eg ligg så langt framom deg likevel.

Lindkvist sa...

Ok - lykke til med sluttspurten og god tur til Roma. Var der en måned i januar i fjor. Og jobbet med denne romanen.