Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

tirsdag, september 25, 2007

Anmeldelse i Nordlys

"Noen av tekstene er som intense prosadikt, bygd opp rundt et bestemt konsept og med en helt egen rytme i språket, for eksempel "Menn har sagt til meg", som kun består av sitater satt sammen på forskjellige måter med en slående effekt, fra "Du har vakre øyne" via "Du er den råeste dama jeg har møtt". "Er du gravid?" til "Jeg avskyr deg. Dra til helvete."

I den andre enden av skalaen har vi lengre tekster som "Et hunneliv", som på glimrende vis dramatiserer et trekantdrama mellom venninner. Disse lengre tekstene er blant bokas sterkeste, hvor materialet får rom til å utvikle seg og hovedpersonen trer klarere frem. Her får Lindkvists åpenbare skrivetalent mer plass. Boka er full av knivskarpe formuleringer med sårbarhet, brodd og overraskende humor."

Ingen kommentarer: