Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

tirsdag, oktober 02, 2007

Urpremiere: Jeg er ikke slik



Jeg er ikke slik av Ellisiv Lindkvist har premiere på Det Norske Teater tirsdag 9. oktober kl 18.00. Stykket er en del av Samtidsfestivalen/Dramatikkfestivalen og spilles også 10. oktober kl 21.00. Det har nypremiere som en del av To norske Samtidsrøyster 20. oktober og spilles til 10. november som en del av Det Norske Teaters vanlige repertoar.

Produserende teater: DEN NATIONALE SCENE. Manus er juryert anonymt og kjøpt av Norsk Dramatikkfestival.

Lene får aldri være i fred for sine alter ego, Line og Lone. Hun kjenner seg mislykket, som kunstner og som kvinne, og har ikke hell med seg i jakten på drømmemannen. Teksten utfordrer kjønnsrollemønstre, og de forventninger knyttet som er knyttet til kjønn på en selvransakende krass og humoristisk måte.

Utdyping av forestillingens tema:
”Jeg tenker på hvor mye liv jeg har levd… På livet som går videre selv når jeg ikke passer på å leve det. ”Teksten består av en rekke historier og betraktninger over ulike faser i livet. Forfatterens ord: ”Denne gangen ønsket jeg å gå dypere inn i karakteren(e), og leke med det personlige og private blant annet ved å la hovedkarakteren være dramatiker. Samtidig er dette et metaperspektiv som skaper distanse til teksten og gir rom for å kommentere teatret. Noe som igjen gir rom for humor.”

Kort tekst om dramatiker: Ellisiv Lindkvist, lyriker, dramatiker og kulturrredaktør i tidsskriftet ”Fett” er født i 1973 og er bosatt i Oslo. Hun debuterte som dramatiker på Festspillene i Nord-Norge med ”Begær 1000”, og deltok på Dramatikkfestivalen i 2004.
Hvor og når Ur-premiere: Prøvesalen, Det Norske Teatret 9.okt kl.18.00 (Spilles også 10.10, klokken 21.00)

Cast: Britt Langlie, Elisabet Sand og Anna Bache Wiig
Credits Regi – Morten Borgersen Scenogragi – Mia Runningen
Lengde og språk på forestilling ca. 50 minutter, norsk.
Norsk Dramatikkfestival er støttet av Norsk Kulturråd, Fond For Lyd og Bilde, Institusjonen Fritt Ord og en ekstrabevilgning fra KKD til årets festival

Det blir anledning til å møte dramatikeren etter forestillingen, dvs kl 19.30 i Foajeteltet.

Det blir offisiell åpning av Norsk Dramatikkfestival ved teatersjef Vidar Sandem kl 17.00 tirsdag 9. oktober og innslag ved Torgeir Rebolledo Pedersen.

Hjertelig Velkommen!

Ingen kommentarer: