Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

onsdag, april 14, 2021

Åttendemars-forestilling på Den Nationale Scene



Oh, Kulturmannen fikk for andre gang se scenens lys på selveste 8. mars - også denne gangen i Bergen. Teksten framført av Marianne Nielsen i Annika Silkebergs regi. Med seg på scenen hadde de en liten mannlig trio i høye hæler. 



Dette skrev Nationale Scene: 

«Oh, Kulturmannen» er en appell, en retorisk øvelse og et feministisk kamprop rettet direkte til Kulturmannen – en mann med makt og betydning som usynliggjør kvinner samtidig som de tiltrekkes av ham. Ellisiv Lindkvist går med denne humoristiske og satiriske teksten inn i hierarkiene som opprettholder Kulturmannens posisjon. Det handler om kjønnsroller, hersketeknikker, skam og selvforakt. På scenen møter du Marianne Nielsen. Med seg har hun Kristian Berg Jåtten, Tormod Løvold og Svein Harry Schøttker-Hauge.


Selv skrev jeg på facebook - preget av koronaen og at noe så stort som en premiere på Den Nationale Scene bare ble en internett-greie: 

Det er ikke hver dag jeg har premiere på Den Nationale Scene. Det er også første gangen DNS lager et 8.mars-arrangement. Oh, Kulturmannen ble sist sett på en scene under Bergen Dramatikkfestival i høst, da med Ingunn Øyen på scenen og Maren Bjørseth på regi. Nå er det Marianne Nielsen sammen med tre mannlige(!) skuespillere og Annika Silkeberg på regi. Jeg er spent på hvordan de gjør det denne gangen, de har fått lov til å gjøre noen endringer i teksten, håper det funker!
Under andre omstendigheter ville jeg sittet forventningsfull i salen på DNS og venta på at Oh, Kulturmannen skulle spilles, eller stuntes fram. Og om smittetallene hadde vært litt lavere nå ville jeg invitert en gjeng hjem til meg, så vi i det minste kunne se streamingen sammen og skåle i bobler. Istedet håper jeg at mange ser det hver for seg, alene eller sammen med kohorten sin. Gi gjerne lyd i kommentarfeltet om du skal se eller etter at du har sett. Rekker du ikke 20.30 skal det ligge ute til midnatt. God fornøyelse. Og
gratulerer
med dagen!





 













Ingen kommentarer: