Kulturmannen er ikke død, han er
bare mektigere og farligere enn man først skulle tro. Og han bedriver ikke nødvendigvis
seksuell trakassering – noen ganger nøyer han seg med intellektuell
trakassering.
Vi er en gjeng damer 40+ som snakker
om det man snakker om i disse dager #metookampanjen, kulturmenn og feminisme. En
historie fortelles. En av damene hadde som 23-åring blitt med den eldre
skuespilleren på rommet. ”Jeg trodde han syns det jeg hadde å si var
interessant. Så naiv var jeg!” Vi ler litt alle sammen, Tenk det, Hedda. Å være så naiv.
Men jeg tenker også: er det nå så
galt for en ung 23-åring som vil bli skuespiller å tro at hun er interessant?
Er det dette vi skal lære døtrene våre? Tro for all del ikke at det du har å si
er interessant. For menn. For kulturmannen. Er du ung og har pupper er det det
som gjør deg interessant: kroppen din. Ferdighetene dine og intellektet ditt er
det ingen som vil ha.
#Metoo handler ikke bare om utsatte
og naive kvinner, det speiler en kultur og den kulturen er vår kultur. Det er
en kultur som lærer kvinner opp til å ikke innbille seg at de er interessante
eller intellektuelle. Den samme kulturen lærer menn opp til å tro at de er
interessante og seksuelt attraktive. Noe
som medfører at en del av den seksuelle trakasseringen rett og slett sees på
som en kompliment fra mannens side. Å drive med seksuell trakassering og
maktmisbruk er ikke forbeholdt de få og olje- og energiministeren. Det er den
kulturen vi er en del og den kulturen som formidles til oss, ikke bare via
pornografi men også via highbrow
serier som Sopranos, The Wire, Boardwalk empire, Mad Men, Orange is the new
black, Mammon og Monster. I alle seriene forekommer seksuell trakassering og
maktmisbruk, sist sett i Monster, der den mannlige politietterforskeren straks
går over grensene mot en av de unge jentene involvert i saken.
Du ligger med en regissør.
Vedkommende regissør vil i alle fall ikke sette opp noe av deg.
Hvorfor skulle han det? Han har jo allerede ligget med deg.
Det er ikke mulig å ligge seg til noe lenger.
Vedkommende regissør vil i alle fall ikke sette opp noe av deg.
Hvorfor skulle han det? Han har jo allerede ligget med deg.
Det er ikke mulig å ligge seg til noe lenger.
Dette er et sitat fra mitt eget
teaterstykke ”Jeg er ikke slik”, jeg brukte det også på en konferanse i regi av
kulturrådet – til spredt munterhet i salen. Man
kan ikke ligge seg til noe lenger.
Det ligger en skam også i mitt eget
i sitat: du blir redusert som dramatiker fordi
du har ligget med en regissør. Slik Ester Nilsen har det i møte med sine
kulturmenn i romanene Rettstridig
forføyning og Uten personlig ansvar
av Lena Andersson. Det å ligge med noen gir deg faktisk ingen privilegier whatsoever. Kulturmannen du har ligget
med kan slutte å hilse, ikke ville ha noe med deg å gjøre og i hvert fall ikke
anta teksten din/gi deg ut/sette opp noe av deg. Chris Kraus forteller i
romanen I love Dick forteller om flere
nedverdigende seksuelle møter. Det er ikke seksuell trakassering eller
voldtekt, det er ydmykelse, intellektuell fornedrelse, latterliggjøring, usynliggjøring
og maktarroganse. Det er noe kvinner opplever hele tiden og det er fylt med
skam.
Likevel har jeg gått rundt og trodd
at med likestilling og preventiver kunne kvinner pule like mye som menn. Jeg
trodde at det å ligge seg til noe var
utdatert. Jeg trodde kvinners seksualitet ikke lenger var noe man ga bort. Var den ikke iferd med å bli
likeverdig da? Nei.
Damn
if you do and damn if you dont. Skammen har åpenbart ikke forlatt den
kvinnelige seksualiteten. Verken på den ene eller andre måten. Likevel må jeg si at omfanget og grovheten i #Metoo-kampanjen,
#stilleforopptak, #nårmusikkenstilner og #visyngerut sjokkerer meg. Jeg leser
historiene med større og større ubehag. Mange sier at de ikke er sjokkert. Men
jeg trodde oppriktig talt vi var kommet lengre. Og i alle fall at ubredelsen
ikke var så enorm.
Jeg er klar over at teatret med sin
hierarkiske struktur og med sine eldgamle kjønnsroller i det som vises på
scenen dessverre ikke akkurat ligger i forkant av kjønnsrolleformidling og
likestilling. Noe skuespillerne Espen Klouman Høyer og Anna Katharina Haukeland
har sagt til NRK. At dekanen på KhiO svarer at det har blitt bedre de siste
årene er som forventet. For oss andre gjenstår det å se om det fører til
endring på norske teaterscener. Så lenge regissørene insisterer på å kle av
kvinnelige skuespillere vil også den seksuelle trakasseringen ha stor grobunn.
Å bli utsatt for seksuell
fornedrelse og intellektuell fornedrelse er to sider av samme sak. Kan kvinner
og menn bli likestilt seksuelt om de ikke er det intellektuelt? Hvis du ikke
anerkjenner din sidekvinne, din kollega som intellektuelt på høyde med deg selv,
det vil si som en like god forfatter,
skribent, journalist, skuespiller, you
name it, så har du allerede redusert henne til kropp, og da vil hun først
og fremst forbli det. Du søkte en kvinne
og fant en hjerne, du er besviken.
Oh, Kulturmannen kom ut i 2017, et halvt år før #metoo eksploderte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar