Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

onsdag, august 29, 2007

I dag: Kjønnsstereotypier. Eller: Kvinner er pene, men dumme

Noe av det viktigste for feminismen og feminister (iallfall for oss likhetsfeminister) er å slå ned på sterotype fremstillinger av både kvinner og menn. Å forsøke å ikke gå i kjønnssterotypi-fella selv og påpeke det når andre gjør det. Dette er selvfølgelig fryktelig slitsomt siden både den offentlige sfære, med all slags media, samt den private sfære, med all slags folk; slenger med leppa om kvinner og menn hele tida. Rett som det er får man høre: ”Kvinner er naturlig flinke med barn”, eller: ”Menn er så flinke til å være sjef”. Ja, tenk at folk sier slike ting i 2007. Hvor har de vært? Har de ikke lært noen ting. Det er oppriktig sjokkerende! Og det er slitsomt.

Siden det er så slitsomt skal jeg ta fri i dag. Jeg skal slenge med leppa. Jeg skal påpeke noe som er uhyre generaliserende og lite nyansert og på toppen av det hele direkte feil. Det skal jeg gjøre fordi det er så herrlig å gjøre det. Og så føler man seg litt sånn frekk og politisk ukorrekt. Altså ikke hvis jeg sier noe negativt om mannen. Da tror jo alle at jeg er en bitter og stygg feminist. (Og det er jeg ikke altså!) Men hvis jeg sier noe generaliserende og negativt om kvinnen da vil nok alle tenke at jeg er jammen både herrlig selvironisk og sikkert ikke slik som kvinner flest. Så hold dere fast. Nå kommer det:

Kvinner er fra naturens side penere enn menn. Det er altså ikke slik at fordi kvinner er lært opp til å være skjønnhetsobjekter at de bruker ekstremt mye tid og penger på eget utseende at det virker slik. Nei, kvinner er penere, slik er det. Og når jeg som er heterofil kvinne sier det, ja, så må det jo være slik. Kvinner er også dummere enn menn. Kvinner er dummere fordi de fortsatt tjener mindre enn menn og ikke eier på langt nær så mye som menn. I tillegg får kvinner mindre i pensjon, er mer syk og har mindre makt. Altså: kvinner er dumme, fordi lønna di forhandler du jo selv og klarer du ikke få høyere lønn, ja, da er du litt dum da. Ha-ha-ha. Herrlig friskt og nytt og politisk ukorrekt. Er det ikke deilig? I morra er jeg tilbake og knuser kjønnssterotypiene igjen. Men i dag går jeg lallende rundt med nylakkerte negler. Tra-la-la.

(Baksida av Klassekampen i dag, 29. august 07)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe! Du kan lese noko liknande, men frå mitt manneperspektiv kanskje i ein gammal bloggpost med nesten same fokus: http://tromp.no/?p=224

Lindkvist sa...

He-he. Det har jeg da lest før? Og så refererer Lea til et annet innlegg av Lindkvist i sin kommentar. Ah-nettverk. Herlig. Herlig.

Lindkvist sa...

Forresten er jeg ferdig med å være ironisk. Har vært på et fantastisk foredrag med Berit Ås. Fantastisk! Fantastisk!

Anonym sa...

Hvor er logikken i at de som er penest bruker mest tid&penger på utseende? Det må være omvendt: At mannen er penest. Derfor må kvinner bruke så mye ressurser på utseendet sitt. For å kompensere.